Minullekko aussie?

Sata ja yksi kysymystä rodusta. "Sopisiko australianpaimenkoira meille?"

Minullekko aussie?

ViestiKirjoittaja Teresa Heimonen » 16.03.2014 18:20

Tiedän, näitä on varmaan 1000 täällä foorumilla, mutta pyydän, että jaksaisitte vastailla myös tähän. :D

Olen 13-vuotias vastuullinen ja koiria rakastava tyttö. Asun 5-henkisen perheeni kanssa omakotitalossa taajama-alueella, mutta lähistöltä löytyy oikein hyviä maastoja ja laajoja peltoja ja niittyjä. Minulla on 4-vuotias suomenlapinkoiranarttu, ja sen lisäksi perheestämme löytyy kissa. Lappalaiseni kanssa en varsinaisesti harrasta mitään erityistä, se on lähinnä lenkkikaverini. Joskus tosin hypytän sitä huvikseni pihallamme. Teemme päivittäin pari pitkää lenkkiä, ja yleensä lenkkeihin sisältyy myös vapaana juoksemista ja aktivointia.

Muutamia kuukausia sitten sain luvan toiseen koiraan, mutta ennen toisen koiran hankkimista isäni pitäisi kuitenkin saada työ, hän on nimittäin ollut työttömänä jo viimevuoden elokuusta asti. Tuo työhommeli onkin enää ainut estävä tekijä tässä koiran otossa, nyt vaan peukut pystyyn että sopiva työ löytyisi! :peukku: Olen tässä siis jo muutamia kuukausia miettinyt sopivaa koirarotua, ja päädyin sitten lopulta aussieen.

Aussie ei suinkaan tulisi minulle vain lenkkikaveriksi, kuten toinen koirani on, vaan aikoisin harrastaa aussien kanssa ainakin agilityä. Suunnitelmissa on ollut, että kävisimme jossain viikottaisessa valmennusryhmässä, jos semmoinen löytyisi. Sen lisäksi treenaisin agilityä pihallamme kerran pari viikossa, ja joka päivä käytäisiin myös parilla pidemmällä lenkillä. Myös aivojumppa kuuluisi päivittäiseen ohjelmaamme. Tekemisentarve tulisi siis tyydytettyä hyvin. Tämä ei suinkaan ole mikään hetken mielijohde, vaan olen oikeasti suunnitellut ja harkinnut tätä tarkkaan. Sopivaa rotuakin mietin ainakin kolme kuukautta, ellen sitäkin pidempään.

Sukupuoleltaan tuleva koirani olisi uros. Ensimmäinen syy on se, että meillä on jo narttukoira, joten luultavasti uros ja narttu tulisivat hyvin toimeen keskenään. Nartun takia uros pitäisi kuitenkin leikkauttaa sen ollessa riittävän vanha siihen, ettei sitten tulisi vahinkopentuja... ;) Toinen syy uroksen ottamiseen olisi se, että olen kuullut huhuja siitä, että urokset olisivat hieman helpommin motivoitavia. Tiedostan kuitenkin myös sen, että uroksille jääräpäisyys / itsepäisyys voi olla ominaisempaa kuin nartuille.

Monelle jää tästä ehkä päällimmäisenä mieleen minun ikäni. Voin kuitenkin kertoa teille, että en ole kovin "tyypillinen teini". En todellakaan ole sellainen persoona, joka hengaa jossain kylillä toisten samanikäisten kanssa, ei, ei, ei todellakaan. Sen sijaan rakastan koiria, niiden kanssa touhuamista, lenkkeilyä, ja agilityä. Lisäksi minulla ei ole koirien lisäksi mitään kovin aikaavievää harrastusta. Ainut harrastukseni koirien lisäksi on hevostelu, käyn nimittäin tallilla kerran viikossa. Minusta se ei kuitenkaan ole mikään ongelma, koska tarvitseehan koirakin yhden sellaisen vähän kevyemmän päivän viikossa. Ja ei sekään päivä tietenkään olisi mikään sisällälojumispäivä, vaan aussie pääsisi kyllä silloinkin pitkälle lenkille. Minulla olisi siis aikaa omistautua aussielleni.

Sopisinko siis teidän mielestänne aussien omistajaksi? Muistuttakaahan, jos unohdin kertoa jotain tärkeää itsestäni! :) Nostan hattua niille, jotka jaksoivat lukea tämän koko litanian. :aalto2:
Teresa Heimonen
Pentu vain

Re: Minullekko aussie?

ViestiKirjoittaja Jonna Piik » 18.03.2014 10:40

Muuta nyt en kommentoi mutta oisko narttu sitten kuitenkin parempi vaihtoehto?
Jonna ja aussiet Tito (Fi Mva Peak River Black Onyx), Bootsy (Wabun Red Riding Bootsy) ja Usva (Zharmant's Ballantines) sekä yhteisomistuksessa schapendoes Viivi (Buffing Nefertiti)
Jonna Piik
Opettelee tavoille

ViestiKirjoittaja Teresa Heimonen » 18.03.2014 18:44

Itsekkin olen tätä miettinyt, ja en oikeastaan ole vielä ihan varma että olisiko se sitten uros vai narttu. Toisaalta urokset ovat usein uppiniskaisempia kuin nartut, mutta toisaalta haluaisin kuitenkin tällä kertaa ottaa sen uroksen. :banaani: Minulta löytyy nimittäin rutkasti päättäväisyyttä ja koulutusintoa, joten pärjäisin varmasti hyvin uroksenkin kanssa. Lisäksi urokselle ei tulisi juoksuja, ja koska aikoisin leikkauttaa uroksen, sekin luultavasti rauhoittaisi sitä hieman. En siis kuvittelekkaan uroksen olevan mikään ihan easy beasy, mutta tällä kertaa olen kuitenkin sitä mieltä että se olisi mukavin vaihtoehto.
Teresa Heimonen
Pentu vain

ViestiKirjoittaja Jonna Piik » 18.03.2014 23:34

Voi nartunkin leikkauttaa, jolloin juoksuja ei tule.

Uskon, että olet asiaa paljon miettinyt ja pohtinut mutta silti oisin sitä mieltä, että narttu oisi se parempi vaihtoehto. Tosin nekin voivat olla aika hankalia mutta kuitenkin monella tapaa taas paljonkin helpompia kuin urokset. Tää on vain miun mielipide ja kokemus. Oma urokseni on toki leikkaamaton, samoin vielä toistaiseksi molemmat nartutkin.
Jonna ja aussiet Tito (Fi Mva Peak River Black Onyx), Bootsy (Wabun Red Riding Bootsy) ja Usva (Zharmant's Ballantines) sekä yhteisomistuksessa schapendoes Viivi (Buffing Nefertiti)
Jonna Piik
Opettelee tavoille

ViestiKirjoittaja Teresa Heimonen » 19.03.2014 14:06

Niin, toki tuokin on totta. ;) Pitää vielä miettiä tuota, voi olla että se narttu olisi parempi vaihtoehto, ainakin jos nyt otan aussien. Olen myös miettinyt paria muuta hieman vähemmän aktiivista rotua, koska aloin tässä pohtimaan, että olisiko se aussie sitten kuitenkin ensimmäiseksi harrastuskoiraksi liian vaativa. :mtah:
Teresa Heimonen
Pentu vain

ViestiKirjoittaja Teresa Heimonen » 30.03.2014 17:49

Olen tässä harkinnut tarkkaan, ja lukemieni perusteella minulle sopisi collie paremmin, varsinkin kun olen tuon uroksen ottamassa. Saattaa kuitenkin olla, että täällä joskus pyörii aussiekin, sitten hamassa tulevaisuudessa. ;) Mutta toistaiseksi pitäydyn sittenkin vielä helpommassa rodussa. Kiitokset vastauksistasi Jonna, enää ei tähän tarvitse vastata koska olen valintani tehnyt. :hei:
Teresa Heimonen
Pentu vain

Paluu Rotuinfo